Vitaminový jídelníček – zelenina

Všichni se asi shodneme na tom, že nejlepším zdrojem vitaminů je pro člověka ovoce a zelenina. Velmi důležitá je jejich čerstvost. Největším vitaminovým zdrojem je pak pro nás čerstvě utržený plod. Nejzdravější je pro nás zelenina, která je vypěstovaná přímo u nás v České republice a nikoli dovážená tisíce kilometrů z tropických a subtropických krajů. Dostatečný přísun vitaminů nám po celý rok může zajistit čerstvá zelenina z našeho skleníku.

Podívejme se na některé druhy zeleniny a vitaminy, které nám přinášejí.

V našich sklenících asi nejčastěji pěstujeme rajčata, okurky a papriky. Všechna tato zelenina se na našem talíři stává skvělou přílohou k mnoha jídlům. Bez rozdílu je zelenina skvělým zdrojem vitaminu C. Jeho nedostatek pociťovali v historii především námořníci během dlouhých plaveb a to v podobě kurdějí.

Rajčata jsou zdrojem betakarotenu, který je velmi důležitý pro naši kůži, dále obsahují vitamin E a vápník. Vitamin E patří mezi čtyři jediné vitaminy rozpustné v tucích. Jeho nedostatek je spojen právě s poruchami vstřebávání nebo distribuce tuků.

Okurky, vedle toho, že mají nízkou kalorickou hodnotu (díky tomu bývá oblíbená při držení diet), obsahuje celou škálu vitaminů B, síru, mangan, sodík, fosfor, vápník a draslík. Naše tělo díky ní lépe vyplavuje škodliviny. Mimo to okurka podporuje funkci jater a je skvělým prostředkem při léčbě střevních potíží a infekcí. Okurka nám ale nemusí pomáhat jen vnitřně. Její chladivé účinky nám napomáhají při léčbě různých ekzémů a vyrážek.

Častým konzumováním papriky posilujeme náš zrak, chráníme pokožku a v neposlední řadě do našeho těla dostáváme biaflavonoidy a betakaroten, jež obojí působí jako antioxidanty a jsou jakousi prevencí před zhoubnými nádory.

Vedle této oblíbené trojice je skvělým zdrojem prospěšných látek slaďoučká mrkev. Už naše maminky nám ji dávaly, abychom lépe viděli. Vedle toho obsahuje vitamin A a má příznivý vliv na akné, což ocení obzvláště některé věkové kategorie.

Zelenina je velmi prospěšná lidskému tělu. Výše jmenované jsou jen nejčastější příklady. Nezapomeňte ani na květák, brokolici či zelí. Zelenina právě utržená (třeba v našem skleníku) je nejlepším zdrojem vitaminů a dalších prospěšných látek.

 

 

 

Příspěvek byl publikován v rubrice Vaření, Zdraví. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *